Om forbundshuset

Fællesskab

Forbundshuset bygger på tanken om at deles. At dele arealer, mødefaciliteter, personale og rum for sociale arrangementer giver god mening, god økonomi og et levende hus at være i. Lobby, kantine og mødefaciliteter m.m. er placeret i midten af huset hvor alle naturligt kommer forbi og kan mødes og hvor det enkelte forbund kan udnytte den fleksibilitet, det giver at bo sammen i et moderne kontorhus. Forbundshusets bærende idé er at skabe rum for både en effektiv organisation og samtidig rum for fællesskab.

Da Forbundshuset er bygget op omkring mindre ”byhuse”, der står skulder ved skulder – har den enkelte lejer samtidig en stor grad af selvstændighed og ofte sin helt egen etage at være på. Gennem en omhyggelig indretning til den enkelte lejers behov er der i Forbundshuset et stort potentiale for at skabe et skræddersyet lejemål, hvor det enkelte forbunds identitet kan få lov til at manifestere sig.

Forbundshuset er født med ambitionen om at performe ekstra godt på arbejdsmiljø og indeklima via certificeringen ”DGNB Hjerte”. Dette er vi overbeviste om at man vil kunne mærke i dagligdagen, som kommende bruger af Forbundshuset.

Ved byens kant

Forbundshuset bliver den sidste brik i udbygningen af Sluseholmen og kanalbyen i Sydhavnen. Bygningen bliver et vigtigt omdrejningspunkt for nærområdet og den henvender sig både til den rekreative havnekant og til den bymæssige kant langs Sluseholmen og Sjællandsbroen. Forbundshuset er meget synligt placeret både via facaden mod Sjællandsbroen, men også via placeringen i krydset ved Sluseholmen og naturligvis via nærheden til den kommende metrostation.

Mod havnekanten og de nye kanaler dannes der lokale byrum, som forbinder området direkte med vandet. Butikker, café, bistro og byliv m.m. vil præge de nye byrum ved Sluseholmen og metropladsen. Ved åbningen af ”Metrostation Sluseholmen”, vil man kunne komme fra Sluseholmen til Kongens Nytorv på ca. 10 min., Hovedbanegården på 5 min., og lufthavnen på 15 min.

Adgangsveje - fra lobby til lejemål

Der er 2 primære indgange. Adgang til lejemål A, C, E og G sker gennem Lobby Nord – og adgang til lejemål B, D, F og H foregår via Lobby Syd.

Sammenbinding

Bygningen bindes sammen af de fælles faciliteter på 2.sal – kantine og mødecenter.
Det er her man møder de andre beboere i huset og kan passere frit mellem de 2 ’tårne’

Pladsdannelser

De øverste kontoretager følger et rigidt gridsystem, hvor vinduerne fremstår ens.

De nederste etager, som spænder fra en til tre etager, varierer i facadeapteringen, afhængigt af programmeringen.

Nogle steder er der åbent ind til parkeringsdækket, nogle steder er der blankt murværk, andre steder er der perforeret murværk. Nogle gridfelter bindes sammen i dobbelt- og trippelhøje partier og en kollonade mod nord inviterer brugerne indenfor i lobbyen og kantinen.

Det grønne element

Tagfladerne indrettes med tagterrasser og begrønning. Trapper forbinder de forskellige etager med hinanden, så man i løbet af arbejdsdagen kan udnytte tagfladerne til walkntalks, telefonmøder eller pauser.

På tagterrasserne integreres en multifunktionel let struktur, som begrønningen kan vokse op ad, og som eventuelle støjforbyggende tiltag kan integreres i.

De grønne flader er med til at understrege bygningens horisontalitet, som stiger mod enderne og nabobygningerne.

Skulder ved skulder

Forbundshusets har en stærk arkitektonisk profil og en facade mod Sjællandsbroen, der er bygget op af mindre ”byhuse”, der står skulder ved skulder og danner en sammenhængende terrasseret bygningskrop. Bygningens højeste punkt mod nord/øst markerer indkørslen til Sluseholmen med et ”tårnmotiv”, hvor også den nordlige indgang og lobby er placeret. Bygningens højeste punkt mod syd/vest markerer Forbundshusets hovedindgang og placering af det største lobbyområde.

Det har været naturligt at placere Forbundshusets hovedindgang ved ankomsten til bygningen tættest ved metrostationen. Denne er arkitektonisk markeret med en treetagers høj, muret kolonnade, der tager imod medlemmer, gæster og besøgende via en begrønnet forplads. Bygningens mange terrasserede tagflader indrettes med tagterrasser, begrønning og opholdszoner. Trapper forbinder de forskellige etager med hinanden, så man i løbet af arbejdsdagen kan udnytte tagfladerne til en gåtur, telefonmøder eller pauser. De grønne tagflader er med til at understrege bygningens karakteristiske og terrasserede profil.

Udlejede lejemål

DANSK JOURNALISTFORBUND

Lejemål A, 1, 2. og 3.sal Nord

FAGENES BOFÆLLESSKAB (FAB)